19.09 kl. 11.15 / Universet

Når: 11.15-12.00

Hvor: Universet

Hva: Presentasjon/Q&A

Hvordan kan AI brukes av Norske kulturhus nå og i fremtiden? Få en overordnet innføring i hva AI er, hvordan det kan brukes som mange kanskje ikke er klar over, og hvordan det ikke bør brukes.

Vi kikker inn i krystallkula og kommer med noen inspirerende ideer til hvordan kulturhusene kan bruke verktøyet i hverdag og på jobb. Tar robotene over, eller kan vi bruke kunstig intelligens til vår nytte? Vi tar praten med Brandtzæg, professor ved Universitetet i Oslo og sjefsforsker ved Sintef Digital. Han forsker på chatbots (samtaleroboter), kunstig intelligens, sosiale medier, falske nyheter og personvern.

Om foredragsholder

Petter Bae Brandtzæg er professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og sjefforsker ved SINTEF Digital. Han er aktiv i samfunsdebatten, og har skrevet flere titalls kronikker om sosiale medier, falske nyheter, personvern og kunstig intelligens. Brandtzæg er på Stanford University sin liste over «World Ranking Of Scientists» (2%), ranket som en av de i verden som har publisert mest og blitt sitert flest ganger. Han har holdt flere hundre foredrag i inn- og utland og er foreleser ved Universitetet i Oslo.