Nå er trinn 4 avlyst. Dette betyr det for deg

Forlengelsen av trinn 3 kan føre til en tøffere og mer uforutsigbar høst for norske konsert – og kulturhus.

Publisert: 2.9.2021.

Det fremstod som en god nyhet da statsminister Erna Solberg i dag kunne fortelle at vi går rett fra trinn tre og over til en «normal hverdag med økt beredskap».

Norske kulturhus ser behovet for å fortsatt stå i trinn tre, til smitten er bremset. Men selv om Solberg indikerte at trinn tre opphører innen starten av oktober er det ingen garanti for det. Norske kulturhus er nå bekymret for at trinn tre kan bli langvarig, og at perioden vil gå inn i det som skulle være høysesong for konsert – og kulturhusene.

Når kan vi gå over til «normal hverdag»?

På pressekonferansen 2. september poengterer Erna Solberg at vi kan komme oss til normal hverdag med økt beredskap mot slutten av september, men det er data og ikke datoer som avgjør dette. Statsminister Solberg poengterte videre at:

«Den viktigste faktoren er at vi er nær ambisjonen vår om at 90 prosent av den voksne befolkningen skal bli fullvaksinert». (…) Når vi kommer dit, og har fått bedre kontroll på situasjonen i skolene våre, er vurderingen at vi kan gå videre til det vi har kalt en normal hverdag med økt beredskap».

Hva betyr normal hverdag med økt beredskap?

Regjeringen skriver: Fasen som kalles en normal hverdag med økt beredskap kan oppsummeres med to punkter.

• Befolkningen vil i liten grad påvirkes av pandemien i hverdagen. Du må fortsatt huske på hånd- og hostehygiene, ha lavere terskel for å være hjemme ved sykdom, og teste deg når rådene tilsier det.
  • Samtidig vil lokale og nasjonale myndigheter følge nøye med på utviklingen, slik at det raskt kan settes inn tiltak hvis situasjonen endrer seg. Regjeringen, helsemyndighetene, sykehusene og kommunene vil ha økt overvåking og beredskap.

Dette betyr i praksis at nasjonale tiltak opphører, men vi vil fortsatt kunne oppleve en hverdag der det settes inn lokale tiltak, avhengig av smittesituasjonen. Som arrangører vil dere i større grad oppleve ulikheter i tiltak mellom deler av landet.

Dette er nytt på trinn tre for arrangører (fra natt til 4. september)

• På arrangementer med koronasertifikat hvor alle i publikum sitter på faste, tilviste plasser kan det være inntil 5000 personer innendørs (opp fra 3000) og 10 000 utendørs (opp fra 7000). Begrensningen på maksimalt 50 prosent kapasitet beholdes. Endringen trer i kraft midnatt, natt til lørdag 4. september.

Denne endringen betyr altså i praksis ikke noe for konsert- og kulturhusene.