Illustrasjon gjerdrum kulturhus pressemelding

Minnekonsert fra den lille bygda med det store hjertet

Onsdag 30. desember ble Ask i Gjerdrum rammet av det største kvikkleireskredet i Norge i nyere tid.

Pressemelding fra Gjerdrum Kulturhus publisert 21.01.2021

Det har vært en tung tid for oss, men all den støtten vi har fått har varmet. Gjerdrum kommune er kjent som den lille kommunen med det store hjertet, og dette blir en fin markering for alle de som er berørt og alle andre i bygda, men vi er glade for at vi også får dele dette med resten av landet, sier ordfører Anders Østensen.

Kommunen inviterer nå hele Norge når Kulturhuset fylles med sang og musikk fra folkekjære artister til minne om ofrene. Minnekonserten sendes på NRK1 søndag 31. januar kl. 21.45.

– Vi er glade for å kunne holde denne konserten i Gjerdrum kulturhus som har vært kommandosentral for redningsarbeidet. Vi vil rette en stor takk til alle de flotte artistene som bidrar i konserten. Jeg håper den vil varme og gi trøst, sier kulturhusleder Anne Holck Ekenes.

En rekke artister stiller opp for Gjerdrum

Flere av dem har nær tilknytning til kommunen. Blant artistene er Alexander Rybak som i perioder har bodd og arbeidet i Gjerdrum. Han har komponert en ny sang som vil bli fremført under konserten. – Jeg forbinder Gjerdrum med rolig landlig idyll. I en periode bodde jeg mer i Gjerdrum, hos produsenten min, enn jeg bodde hjemme. Et sted jeg alltid har forbundet med ro og trygghet. Derfor var det vondt å ta innover seg at skredet kunne skje her, sier Alexander Rybak.

Initiativtaker til minnekonserten er musiker Knut Bjørnar Asphol.- Når maktesløsheten slår innover oss, føles det godt å kunne bidra. Jeg håper at det å samle noen fantastiske artister til en varm og god konsert, kan gi oss et avbrekk fra den voldsomme virkeligheten vår hverdag er fylt med i Gjerdrum for tiden, sier Asphol.

Artister som er bekreftet er: Hkeem, Silya, Rein Alexander, Eva Weel Skram, Hanne Krogh, Alexander Rybak,  Chris Holsten,  Ellen Andrea Wang, Knut Anders Sørum, Rolf Løvland, Knut Bjørnar Asphol, Maiken Kroken og Guro Sibeko.

Fakkelhjerte i snøen

I forbindelse med minnekonserten inviteres innbyggerne i kommunen til å bli med på å skape et stort hjerte av fakler og islykter i snøen i Askhellinga, 10 minutter unna kulturhuset. Innbyggerne inviteres til å lage sine egne islykter som leveres foran hovedinngangen på Kulturhuset onsdag 27.1. mellom kl. 18.00-20.00. Torsdag 28.1. mellom kl. 13 og 16 vil det i tillegg være mulig å komme til Askhellinga og sette ned islykter, lys eller fakler for de som ønsker dette. Det blir et fakkeltog til fakkelhjertet torsdag ettermiddag. Av smittevernhensyn blir fakkeltoget kun for inviterte.