Program til fagdag 16.04 er klart. Meld deg på!

Publisert:

Vi ønsker deg velkommen til Norske kulturhus sin digitale fagdag! Fredag 16. april fra kl. 09.00 – 15.00.

Det er gratis å delta, men du må registrere deg via knappen under for å få tilgang til selve arrangementet. Strømmelenke sendes ut i god tid før arrangementsstart til e-posten du registrer deg med. Foto: Tromsø Kulturhus.

Underveis får du som publikum mulighet til å se programinnhold fra opptil fire ulike digitale scener: Scene 1, Scene 2, Scene 3 (leverandørscenen) og scene 4. Rundebordsamtaler vil foregå i egne grupperom inne på Tappin (maksimalt 50 personer samtidig, derfor to sesjoner satt opp).

Merk at sesjoner kan foregå på samme tidspunkt. Det vil da være merket med «parallelsesjon» i forkant av tidspunktet.

Scene 1: Kl. 09:00 – 10:20: Gjenåpningsplanen er lansert. Er det plass til kulturlivet? 

Moderator: Nina Hodneland, daglig leder i Norske kulturhus.

Vårens fagdag åpner med en samtale om gjenåpningsplanen til regjeringen. Hva kan vi som helårsarrangører forvente av de neste månedene som kommer? Kulturminister Abid Raja åpner fagdagen for Norske kulturhus. Sist uke lanserte Regjeringen sin store gjenåpningsplan og vi får vite mer om tankene bak trinn 1 – 4, samt kulturens plass i gjenåpningen fra kulturministeren.

Kristin Danielsen er direktør i Kulturrådet og fortsetter bolken. Hun vil prate om det arbeidet som nå gjøres av Kulturrådet/NFI ifm. gjenoppbygningsarbeidet. Danielsen vil også fortelle om hvordan ditt kulturhus kan bidra i denne prosessen.

Etter Danielsen får vi med oss Stian Strømseth på videolink. Strømseth er seniorrådgiver i S Plan AS og har vært en del av fagutvalget som har bistått «Sommergruppa» med å utarbeide en gjenåpningsplan for større publikumsarrangement på oppdrag fra Kulturdepartementet. Strømseth presenterer flere av forslagene til «Sommergruppa». Hva skjer med større arrangementer på europeisk nivå og har vi i Norge noe å lære av våre europeiske venner? 

Siste del av samtalen tar vi med ledere for kulturhus over hele landet. Under pandemien har geografi hatt mye å si. Kulturfabrikken Sortland og Bømlo kulturhus har holdt åpent store deler av pandemien, mens Rommen Scene i Oslo blir kanskje det siste av våre medlemmer som får åpne. Live i studio stiller ledere for lokale kulturhus i området! Bakkenteigen Kulturhus i Horten, Ibsenhuset i Skien og Ælvespeilet i Porsgrunn. 

Vi byr også på musikalsk bonus underveis for å kickstarte digital fagdag og presenterer det beste musikkbyen Porsgrunn har å by på! 

Deltakere:

  • Abid Q. Raja, Kulturminister
  • Kristin Danielsen, direktør i Kulturrådet 
  • Stian Strømseth, seniorrådgiver i S Plan AS 
  • Erik Friesl, leder for Kulturhuset Ælvespeilet  
  • Erik Rastad, direktør for Ibsenhuset 
  • Linda Berglund, Leder for Bakkenteigen kulturhus 
  • Tone Toften, direktør for Kulturfabrikken Sortland  
  • Hanne Jacobsen, leder for Bømlo kulturhus 
  • Erik Aldner, daglig leder for Rommen Scene

Kl. 10:20 – 10:30: Pause

Pause

Scene 1: parallellsesjon: Kl. 10:30 – 11:30: Annonsering i sosiale medier (for alle)

Foredragsholder: Elisabeth Bekkan Vikanes

Vi forbereder oss på at publikum er snart tilbake. Og hvorfor ikke bruke denne tiden på kompetanseheving og komme publikum i møte! Elisabeth Bekkan Vikanes er ekspert på sosiale medier og vil i denne bolken gi dere et dypdykk i annonsering! Hva er en annonse og hva er viktig å tenke på når du skal annonsere i sosiale medier?

Vi går igjennom målgrupper, målsetting, plassering av annonser, budsjetter, hvem som er roi (return of investment) og litt om testing. Presentasjonen passer fint for både nybegynnere og viderekomne. 

Scene 2: parallellsesjon: Kl. 10:30 – 11:30: Rundebordsamtaler. Gjenåpning!

Moderator: Ole Tobias Lindeberg, styreleder Norske kulturhus og direktør for Oseana kunst- og kultursenter 

Gjester: Stian Strømseth, seniorrådgiver i S Plan AS. Rhiannon Hovden Edwards, Leder Virke kultur og opplevelser, Hans Ole Rian, Forbundsleder Creo.

Vi tar opp tråden fra panelsamtalen og åpningsinnleggene, men i denne bolken er det du som skal få bidra! Vi har med oss ulike aktører på feltet som gir oss innspill og oppspill. Vi spør: Hva tenker du om korona-sertifikat og prioriteringen av kulturarrangement på trinn 1 – 4? 

Hva er viktig at vi som interesseorganisasjon fronter i disse (forhåpentligvis) siste fire fasene? Og, hvordan løser dere overgangen til «normalen»? Når åpner man for salg av hele salkartet? Bli med, del dine tanker, både overordnet og helt konkret!  

NB! Det vil også være mulig å delta på denne kl. 12.00 – 13.00, da med Tone Østerdal fra Norske Konsertarrangører og Joël Louis Schwalenstöcker fra NEMAA.

Leverandørscenen: parallellsesjon: Kl. 10:30 – 11:30: Bright presenterer (lydmikseren) Midas Heritage D96

Jarle Kvalsund fra Bright presenterer den nye lydmikseren fra Midas, Heritage D96. Få en introduksjon i mikserens oppbygning, arbeidsflyt, automasjon og snarveier. Midas HD96-24 Midas mixer Install Package | Bright Norway AS (brightgroup.no)

Leverandørscenen: Kl. 11:30 – 12:00: Peppered presentasjon

This webinar is the official introduction of Peppered for Norske kulturhus. Founder Coen van der Poll will explain why Peppered was founded, why it is now used by 70 venues in the Netherlands and Belgium and what it can do for your venue.

Kl. 11:30 – 12:00: Leverandørtorg og lunsj

Ta turen innom digital stand og besøk leverandørene! Her treffer dere blant annet BreakfastSoundware Norge, TixPepperedCrescatYesplanHCL NordicBright, Tappin og NNNN! De sitter i hvert sitt digitale rom, og det er bare å stikke innom for en prat. Det er også mulighet til å se foredraget til Peppered på leverandørscenen (scene 3).

Scene 1: parallellsesjon: Kl. 12:00 – 12:30: Sceneteknikerne: den glemte gruppa?

Moderator: Nina Hodneland, daglig leder Norske kulturhus.

Koronakrisen har vist at den scenetekniske bransjens har store utfordringer. Mange teknikere er organisert som ENK, og bransjen står i fare for massiv kompetanseflukt. Fast ansettelse på et kulturhus oppleves som er fjern hverdag for mange i bransjen.

Vi tar praten om hvordan koronapandemien fikk ekstra store konsekvenser for denne delen av kultur(hus) sektoren. Med oss har vi Karen Sofie Sørensen, daglig leder for Kulturrom, tilskuddsordningen for teknisk utstyr og lokaler. Lars Martin Eriksen, teknisk leder ved Ælvespeilet og fast lysmester for Åge Alexandersen stiller, sammen med freelance-kollega Krister Kjørholt.

Deltakere:

  • Karen Sofie Sørensen, daglig leder for Kulturrom
  • Lars Martin Eriksen, teknisk leder ved Ælvespeilet
  • Krister Kjørholt, freelance scenetekniker

Scene 2: parallellsesjon: Kl. 12:00 – 13:00: Annonsering for viderekomne

Foredragsholder: Elisabeth Bekkan Vikanes

Elisabeth tar dere gjennom Facebook Ads Manager og hvordan man setter opp kampanjer her fra A-Å, og deler tips og erfaringer på veien. Denne delen passer best for de av dere som har annonsert fra før.

Leverandørscenen: parallellsesjon: Kl: 12:00 – 13:00: Communicate better with Yesplan

Collaboration and communication are key in efficient planning. Planning an event is a process, in which every step should count. We will present the lifecycle of a cultural event in a process form, who’s doing what and in which phase? Our goal is to inspire and to share our experience, thanks to the many cultural venues using Yesplan.

Scene 4: parallellsesjon: Kl. 12.00 – 13.00: Rundebordsamtaler. Gjenåpning 2. sesjon

Moderator: Ole Tobias Lindeberg, styreleder Norske kulturhus og direktør for Oseana kunst- og kultursenter.
Gjester: Joël Louis Schwalenstöcker, styreleder NEMAA og Tone Østerdal, daglig leder Norske konsertarrangører.

Vi tar opp tråden fra panelsamtalen og åpningsinnleggene, men i denne bolken er det du som skal få bidra! Vi har med oss ulike aktører på feltet som gir oss innspill og oppspill. Vi spør: Hva tenker du om korona-sertifikat og prioriteringen av kulturarrangement på trinn 1 – 4?

Scene 1: parallellsesjon: Kl. 12:30 – 13:00: Rundebordsamtale for sceneteknikerne

Vi tar opp tråden fra panelsamtalen, og Karen Sofie Sørensen, Lars Martin Eriksen og Krister Kjørholt blir med oss. Denne halvtimen er det dere medlemmer vi aller helst vil høre fra. 

Bli med, del dine tanker, spørsmål, luft frustrasjoner, kom med tips til hva dere ønsker og hva dere trenger. 

Kl. 13:00 – 13:30: Leverandørtorg og kaffepause

Ta turen innom digital stand og besøk leverandørene! Her treffer dere blant annet BreakfastSoundware Norge,TixPepperedCrescatYesplanBright, Tappin og NNNN! De sitter i hvert sitt digitale rom, og det er bare å stikke innom for en prat.

Leverandørscenen: Kl. 13:00 – 13:30: HCL Nordic og Støren Kulturhus

Knut-Inge fra Støren kulturhus og Claus Lorentzen fra HCL Nordic skal fortelle om hvordan bruk av automatiseringsroboten Lily kan legge tilrette for nye samarbeid og muligheter innenfor markedsføring.

AfterTime UB er en ungdomsbedrift mange kan la seg inspirere av. Under ungt entreprenørskaps fylkesmesterskap i Trøndelag stakk AfterTime UB av med førsteplassen som “Beste yrkesfaglige bedrift”. Ved hjelp av Støren kulturhus, Støren Kommune, DX og Lily, arrangerte de en turnering i dataspillet Rocket League hvor samarbeidet gjorde det mulig for et stort antall deltakere å kunne delta hjemmefra og samtidig vinne premier.

Scene 1: parallellsesjon: Kl. 13:30-14:30: Digital formidling på 1-2-3. Knekk koden for digitale møter, workshops og presentasjoner

Foredragsholdere: Siri Lill Mannes & Arne Møller

Etter 13 måndeder med pandemi har vi alle skjønt det, det er ingen vei tilbake. Digital formidling er kommet for å bli. Og vi mener ikke bare digitale produksjoner, dagene våre fylles jo av digitale møter, workshops og presentasjoner. 

Det er blitt så enkelt å treffes, men ofte utrolig vanskelig å nå gjennom skjermen med budskapet ditt. Dette kurset gir deg en effektiv innføring i å presentere på skjerm og digitale flater. Hvordan formidle bedre på kamera? Hvordan tilpasse innholdet til digitale flater? Hvordan bruke stemme og kroppsspråk på nett? Finnes det tekniske tips for tryggere tale?

Bruk 40 minutter sammen med oss, og få verktøy som gjør at du knekker koden, og når gjennom skjermen. 

Leverandørscenen: parallellsesjon: Kl: 13:30 – 14:15: NNNN viser fram sine bærekraftige høyttalere

V/ Alex Braathen og Aleksander Stensen.

Vi ønsker å gå nærmere inn på NNNN høyttalernes tekniske kapabilitet, samt mulighetene og fordelene dette har for norske kulturhus. Dette inkluderer – vi går i dybden på høyttalernes akustiske ytelser og forteller om lydkvalitet, bredbåndet direktivitet, samt praktiske fordeler med enklere og mer effektiv rigging.

Leverandørscenen: parallellsesjon: Kl: 13:30 – 14:00: Hvordan planlegge uken din med Crescat

V/ Jørgen Iden, Atle Syrrist Jonassen.

Crescat Venue er et lokalt utviklet planleggingsverktøy skreddersydd for scener- og kulturhus! Se hvordan du raskt og enkelt kan planlegge en uke med arrangementer på ditt kulturhus. Noen arrangementer er avanserte, andre er enkle. Vi viser deg hvordan du effektivt kan planlegge begge typer arrangementer, og dele informasjonen i appen.

Kl. 14:30 – 15:00: Leverandørtorg

Siste halvtime med digital stand! Besøk blant annet BreakfastSoundware Norge, TixPepperedCrescatYesplanHCL NordicBright, NNNN og Tappin! De sitter i hvert sitt digitale rom, og det er bare å stikke innom for en prat.

Arkiv