NPU SAK

Medlemshus i gang med publikumsmåling!

Gjennom vårt samarbeid med Norsk publikumsutvikling (NPU) er elleve medlemshus i gang med å innhente verdifull publikumsdata om pandemien!

Publisert: 19.mai 2021. Foto: Stavanger Konserthus

Norsk Publikumsutvikling (NPU) hadde sist år en undersøkelse under navnet Covid 19 Monitor. Denne ga institusjonene beslutningsgrunnlag for gjenåpning og digital outreach i pandemiens første år. NPU har i disse dager sendt ut undersøkelsen for 2021 og med på laget er 46 kulturinstitusjoner i Norge og Norden – deriblant elleve av våre medlemshus!

Store og små scenekunst- og konsertarrangører, museer, kulturhus, litteraturhus og festivaler, både Øyafestivalen og Tromsø Internasjonale filmfestval er med i årets NPU Monitor. Norske Kulturturhus deltar med ni av sine medlemmer og Norske konsertarrangører med fire av sine. Via Kulturrådet og Norsk Filminstitutt deltar Filmweb, noe som gjør at undersøkelsen vil omfatte film- og kinogjengere over hele landet.

Disse husene deltar

Noen av spørsmålene i undersøkelsen

• Hvilken effekt har den usikre situasjonen i feltet, med tilbakevendende lockdown og skiftende antallsbegrensninger, og med tilhørende avlysinger og refusjonskrav?
  • Avventer publikum situasjonen til de er helt sikre på at det ikke blir avlyst? Og hva gjør fysisk og sosial distansering, maskebruk og avstandskrav med vår holdning til å møte opp på kulturarrangementer i egen fysiske person?
  • Har det oppstått en forsamlingsfrykt som vi skal måtte slite med i lang tid – også etter at pandemien er over?