Illustrasjonsbilde grønn kultursektor

Nå ønsker vi et grønt miljøskifte

Kunst- og kultursektoren har et stort ansvar for å bidra til formidling og kunnskap om et grønt miljøskifte. Med det nye veikartet som lanseres 9. mars har vi fått en veldig god mulighet!

Vi ønsker dere velkommen til lansering av Grønt veikart 9. mars klokken 13.00! Grønt veikart for kunst- og kultursektoren skal gi overordnet status, sette konkrete mål og foreslå miljøtiltak for å redusere klimaavtrykket i kunst- og kultursektoren.

Tema for lanseringen vil være: Hva vil et grønt miljøskifte innebære for kultursektoren? Blant deltakerne kan du oppleve navn som kulturminister Abid.Q Raja, klima – og miljøminister Sveinung Rotevatn og vår egen styreleder Ole Tobias Lindeberg fra Oseana Kunst- og kultursenter. Opptak av kickoff-seminaret for Grønt veikart fra januar 2020 finner du her. NB! Dette seminaret er gratis, men krever påmelding via lenken under.

Program 9. mars:

13.00 Velkommen v/Rhiannon Edwards
Om bakgrunn for veikartet v/Tone Østerdal
Presentasjon av veikartet v/ prosjektleder Linnéa E. Svensson
Flere innlegg
13.45 Panelsamtale: hvordan kan veikartet brukes? v/Nina Hodneland
14.30 Avslutning

Deltakere:

• Kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja
• Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn
• Karen Sofie Sørensen, Kulturrom
• Eric Vogel, Tordenfilm
• Elin Már Øyen Vister, kunstner
• Mia Frogner, Øyafestivalen
• Ole Tobias Lindeberg, Oseana Kunst- og kultursenter

Initiativtakere bak satsningen til et grønt miljøskifte i norsk kultursektor er organisasjonene Norske kulturhus, Hovedorganisasjonen Virke, Norske Konsertarrangører og Norsk Teater- og Orkesterforening.