Under dag to av konferansen inviterer vi til rundebordsamtaler! Du velger selv hvilket tema du ønsker å melde deg opp til.
Dato: Onsdag 20. september
Når: 11.00-11.45
Hvor: Stjernesalen
Hva: Uformelt diskusjonsfora
- Et tema pr. bord styrt av en moderator, 8-10 deltakere.
- En bolk varer i 45 minutter.
- Det er begrenset antall plasser og det er obligatorisk å melde seg på under hvis du ønsker å delta. I påmeldingen kan du også se hvilke bord som er tilgjengelige.
«Hvordan og hvorfor programmere dans» AVLYST GRUNNET SYKDOM
Moderator: Mari Rossavik, Nasjonal turnékorordinator for Dansenett Norge
NB! DENNE SAMTALER ER AVLYST GRUNNET SYKDOM
Dansenett Norge arbeider for å øke tilbudet av dansekunst i hele landet. Mari og Dansenett Norge inviterer til en samtale om hvordan og hvorfor du bør programmere dans i ditt årlige program.
Dansenett Norge er et unikt samarbeid mellom Dansens Hus, Bærum Kulturhus, Dans Sørøst-Norge, Davvi Senter for scenekunst, DansiT Koreografisk senter og RAS Regional Arena for Samtidsdans.
«Rehabilitere eller bygge nytt – Hvordan gå fram for å oppnå best mulig resultat?»
Moderator: Trond Eklund Johansen og Steinar Glas, COWI
Dagens mangfold av kulturuttrykk setter historisk høye krav til lokalene som rommer dem. Å navigere mellom forskjellige brukerbehov, ambisjoner, myndighetskrav og fysiske og økonomiske rammer kan virkelig være en prøvelse. Det er et hav av ulike hensyn å ta, og det er fort gjort å tråkke feil.
Så hva må vi tenke på når vi rehabiliterer eller bygger nye lokaler til kulturformål? Hvilke faktorer er viktige for at man skal lykkes?
Disse spørsmålene vil du få muligheten til å være med å diskutere i rundbordssamtalen med COWIs kulturrådgivere. De har bistått ved en rekke nybygg og rehabiliteringer av kulturbygg de siste årene.
«Optimaliser din helårsdrift: fra et markedsperspektiv» (på engelsk)
Moderator: Violet Tolpe, YesPlan, After Digital x Peppered og Rune Sundby, marketing manager – Ælvespeilet Kulturhus
We want people to have the opportunity to ask questions about integrations, their operations, create a space to come up with suggestions. Some of the questions we would ask to initiate the discussions are:
- How can we help to transform or optimize your venue operations?
- How can we support you in this journey?
- What suggestions for improvement or future event management do you have?
«Rekruttering av teknisk kompetanse»
Moderator: Richard Myklebust og Hege Pålsrud fra Kulturrom
Vi ønsker å prate om rekruttering av teknisk kompetanse fra kulturhusenes perspektiv. Hvor finner kulturhusene nye teknikere? Ser man en forbedring på tilgang på nye teknikere etter pandemien? Hvordan er kjønnsbalansen? Hvor har man størst behov, og hvordan kan vi samarbeide for å få dekket behov?
Vi ønsker også å snakke om erfaringer og eventuelle utfordringer med den nye arbeidsmiljøloven og krav til ansettelse. Hvordan påvirker denne kulturhusene sin hverdag? Har dere allerede nok faste ansatte? Hvordan får dere tak i nok arbeidskraft til store, og midlertidige produksjoner?
Med i samtalen er også Creative Technologies for å dele deres erfaringer med praktikanter. Vel møtt!
«Grønnere investeringer – framtidens kulturlokaler»
Moderator: Karen Sofie Sørensen, daglig leder i Kulturrom. Nina Popperud og Marte Evenrud fra Kulturrom deltar også
Hvordan sikre at bærekraftsmål, klimamål og sirkulær praksis blir integrert i innkjøpsprosessen og driften av landets kulturhus?
Norske kulturhus og Kulturrom har begynt på prosjektet: «Framtidas kulturlokaler» der vi vil bruke historiefortelling og eksempelets makt til å gjøre det lettere for små og store aktører å legge om sin egen praksis og spare både naturressurser, penger og CO2.
I denne rundebordssamtalen vil vi løfte fram ulike typer beste praksis innenfor bærekraft, sirkulærøkonomi og klimatiltak som finnes – og stake ut veien videre. Velkommen!
«Kulturdrevet stedsutvikling»
Moderator: Christian Dyresen, medpartner og daglig leder i Kulturmeglerne + kommunikasjonsrådgiver Kristine Tingvik Aas fra samme firma.
Har du lyst til å fordype deg i kulturdrevet stedsutvikling? Tidlig på dagen holder Christian foredrag, og du får her muligheten til å sette deg ned og fortsette praten med ham om temaet. Hvilken posisjon har kulturhusene lokalt, og hvilken posisjon kan de egentlig ta?
NB! FLYTTET TIL LEVERANDØRSCENEN I KJELLEREN
«Skap eget innhold» Lillestrøm Kultursenter byr på sine erfaringer
Moderator: Lars Otto Ullereng, daglig leder, Lillestrøm Kultursenter
Lillestrøm Kultursenter er kjent for å skape godt innhold. I denne rundebordsamtalen deler de fra sine erfaringer. Her på huset er det produsert både musikaler og juleforestillinger.
Med i samtalen ønsker vi både andre kulturhus som selv produserer innhold, men også deg som bare vil lytte inn eller er i startgropa med et prosjekt.
«Den store og lille bookingpraten»
Moderator: Christian Lorentzen, arrangementsjef, Bølgen Kulturhus
Vi tar booking-praten! Høyest på listen over tematikk dere ønsker å prate om er booking. På årets fagkonferanse har vi invitert inn NEMAA til speed meetings og dere har fått mulighet til å dykke ned i kontrakts-utfordringer med advokatene. Allikevel vet vi at det er nettopp her skoen trykker i arrangørhverdagen. Det er ikke lett å lande gode avtaler, og for både små og mellomstore kulturhus er utfordringene store.
Ligger kulturhuset ditt nord for Trondheim er det enda vanskeligere å få turneene innom akkurat ditt publikum. Hva kan vi gjøre – sammen – for å få relevant og godt innhold på kulturhusene?